(Borst) voeding en gewicht na bevalling

Welkom bij mijn eerste blog over borstvoeding en eten. Met de nadruk op veel eten. Ik krijg namelijk de laatste maanden, sinds ik borstvoeding geef, regelmatig te horen dat ik zoveel eet. En dan ook echt veel. Ik grinnik dan wat en lach een keer, maar moet iedereen wel gelijk geven.
Ik eet namelijk echt enorm veel.. Mijn man Olaf en ik eten nu ongeveer dagelijks hetzelfde en ook qua hoeveelheid. Dus geloof me, het is niet raar dat mensen dat opvalt.

De reden hierachter komt door het geven van borstvoeding aan onze dochter. Al na een aantal dagen borstvoeding geven merkte ik dat ik enorme honger had de hele dag. Ik at toen zelfs nog meer dan Olaf. Ik heb hier altijd aan toegegeven. Instinctief wist ik dat ik het gewoon nodig had. Je voedt immers een baby. Natuurlijk vraagt dat het nodige van je lichaam, en je hebt dan gewoon extra voedingsstoffen nodig. Maar door het vele eten kreeg ook ik de de angst dat ik zou aankomen in plaats van zou afvallen. Ook ik wilde graag mijn zwangerschapskilo’s kwijt. Ik denk dat vele andere vrouwen zich hierin herkennen. Je bent ondertussen wel klaar met al dat extra gewicht.

Toch kan het zeker samen. Borstvoeding geven, veel eten en toch langzaamaan die zwangerschapskilo’s kwijtraken. Het eten van volwaardige voeding en structuur in je eetmomenten kunnen bijdragen aan het, rustig aan, verliezen van gewicht na de bevalling. Ik ben zelf drie grote maaltijden per dag gaan eten. Dus geen tussendoortjes. Ik vertel daarover in een volgende blog meer over. Ik eet nu dus een goed ontbijt, lunch uitgebreid en mijn avond eten is ook behoorlijk uitgebreider dan voorheen. Voor diegene die het leuk vinden om te weten wat ik nu eet op een dag, hieronder een willekeurige dag beschreven. Ik varieer dagelijks met eten, dus dit is een voorbeelddag.

Ik ontbijt met een kom havermoutpap met kokosmelk, blauwe bessen, handje noten en wat honing. Mijn lunch kan zijn een omelet van drie eieren met een salade erbij, en vaak neem ik fruit na. Mijn avond eten was gisteren een lasagne met heel veel groenten en bladeren van linzen. Ik schep hiervan zeker twee keer op, het zijn alleen maar groenten en peulvruchten dus dat kan ook prima. Ik neem na nog wat fruit en soms een grote mok biologische volle kwark met noten. En ik kan mijn stukje pure chocolade van 85% niet missen in de avond. Heb ik later nog honger, dan eet ik wat haverwafels met pindakaas. Dit is een prima snack voor het slapen gaan.

Zoals jullie lezen eet ik nogal wat, toch ben ik ondertussen al mijn zwangerschapskilo’s kwijt. Onze dochter is nu bijna negen maanden. Het kan dus echt. Mijn angst was niet gegrond, ik ben niet aangekomen. Mijn gewicht is heel rustig aan gedaald en mijn lichaam heeft de tijd gehad om te herstellen, wat ik overigens enorm belangrijk vind. Laat ik wel vooropstellen dat het herstel van je lichaam na de bevalling voorrang heeft op gewicht verliezen. Dat gewicht komt vanzelf wel. Eerst goed zorgen voor de moeder van je pasgeboren kindje. En moeder die goed voor zichzelf zorg is een relaxtere moeder.

Ik ben van mening dat met een volwaardig voedingspatroon, structuur in je eetmomenten en een realistische wens hierin andere vrouwen ook op deze manier hun zwangerschapskilo’s kwijt kunnen raken, met of zonder borstvoeding geven. Wil je hier meer over weten of herken je je in het bovenstaand verhaal, voel je vrij om contact met me op te nemen. Ik help je graag.

Liefs Chantal


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s